You are here:-, موبایل-آیا نور صفحه‌نمایش گوشی هوشمند باعث اختلال در خواب می‌شود؟

آیا نور صفحه‌نمایش گوشی هوشمند باعث اختلال در خواب می‌شود؟

اخیراً مضرات نور صفحه‌نمایش دستگاه‌های هوشمند موردتوجه توسعه‌دهندگان نرم‌افزار قرارگرفته است
در حدود یک سال گذشته، شاهد بوده‌ایم که در به‌روزرسانی‌های سیستم‌عامل‌های اندروید و آی او اس حالت استفاده شب (سیاه شدن رنگ پس‌زمینه) برای کاربران گنجانده‌شده است و تعدادی از برنامه‌های محبوب و پراستفاده کاربران ویژگی‌های مشابه حالت مشکی را به منوی تنظیمات خود اضافه کرده‌اند که رنگ رابط کاربری را بهرنگ‌های تیره برای استفاده شب تغییر می‌دهد.
سازندگان برنامه و سیستم‌عامل نیز از این قبیل ویژگی‌های جدید بی‌بهره نبوده‌اند. بدون شک تابه‌حال متوجه شده‌اید که در تنظیمات گوشی هوشمند شما گزینه‌ای با عنوان” آیا می‌خواهید در ساعت‌های شب (تاریکی هوا) پس‌زمینه دستگاه را به حالت تاریک تغییر دهید؟”.
هدف از حالت شب کمک به تغییر حال خواب دستگاه با تغییر رنگ صفحه‌نمایش دستگاه شما از نور زیاد آبی خنک به نور زرد گرم است، زیرا در ابتدا اعتقاد بر این بود که قرار گرفتن چشمان کاربر در معرض نور آبی خنک قبل از خواب می‌تواند توانایی بدن در ایجاد خواب راحت را مختل کند.
با توجه به نتایج یک مطالعه جدید که توسط دکتر تیم براون از دانشگاه منچستر انجام‌شده، ممکن است این توصیه واقعاً درست باشد.

تحقیقات آقای تیم که بر روی موش‌های آزمایشگاهی صورت گرفته، برعکس این واقعیت را نشان می‌دهد-استفاده از چراغ‌های کم‌نور و خنک‌تر در شب و چراغ‌های روشن و گرم‌تر در طول روز برای ساعت بدن ما و تنظیم خواب نگران‌کننده نیست.

نور آبی واقعی
دلیل این اختلالات مربوط به مکانیسم طبیعی بدن ما است که محیط کم‌نور و تاریکی سیگنال‌هایی مبنی بر وقت استراحت را به مغز ارسال درحالی‌که نور روشن و گرم روزبه بدن می‌گوید وقت بیداری است.
ساعت بدن ما برای اندازه‌گیری میزان روشنایی از ملانوپسین – پروتئین حساس به نور در چشم ما استفاده می‌کند. همچنین تشخیص فوتون‌های با طول‌موج کوتاه‌تر، مانند نور آبی ، برای بدن آسان‌تر است. به‌این‌ترتیب اعتقاد به وجود این‌که نور آبی تأثیر بیشتری در الگوهای خواب دارد، بر سر زبان‌ها افتاده است.
محققان دریافتند که میزان روشنایی صفحه گوشی‌های هوشمند بیشتر از طیف رنگی است که بر ساعت خواب بدن ما تأثیر می‌گذارد- بنابراین آنچه مهم‌تر است کاهش میزان نور روشنی است که چشمان شما در معرض آن قرار دارد.
محققان در تحقیقات خود و آزمایش بر روی موش‌ها فهمیدند تأثیرات رنگ زرد بر سیستم خواب مؤثرتر از رنگ آبی خنک است.
گروه وی امیدوار است که یافته‌های تحقیقاتی آن‌ها پیامدهای مهمی در طراحی نورپردازی و نمایشگرهای بصری برای اطمینان از الگوهای سالم خواب کاربران دارد.
ازآنجاکه این مطالعه بر روی موش‌ها انجام شد، پیامدهای آن برای انسان و استفاده ما از دستگاه‌های هوشمند هنوز کمی مشخص نیست، اگرچه دکتر براون می‌گوید دلیل خوبی وجود دارد که باور کنیم یافته‌های گروه او برای ما انسان‌ها نیز صدق می‌کند.
اگرچه، راز رسیدن به الگوی خواب بهتر در شب بسیار ساده‌تر از این حرف‌ها است: فقط کافی است قبل از خواب‌گوشی یا تبلت هوشمند خود را خاموش شوید.

By |2020-02-07T13:56:59+03:30فوریه 7th, 2020|Categories: اخبار, موبایل|0 Comments

About the Author:

Leave A Comment